Siirry pääsisältöön

Unikoulu - Hyvää unta ja rytmiä tukemaan osa 1.


Kaupallinen yhteistyö Sleepy.fi:n kanssa - Verkkovalmennus saatu.


Moi! 

Meidän Joanna on ollut hyvä nukkuja syntymästä saakka. Nyt kun tyttö kasvaa ja on kohta jo 5kk, niin toki uneen tulee kehityksen/kasvun myötä muutoksia. 

Edelleen yö sujuu hyvin, mutta aamuyöstä pyytelee tuttia nykyään ainakin muutaman kerran ja välillä useamminkin. Koitetaan tästä päästä eroon pikkuhiljaa, sillä hän on selvästi vain väsynyt. Eihän se haittaa, jos kerran tuttia pyytää, mutta tähdätään siihen, että nuo useammat kerrat voisi jäädä pois. Joskus sitten hän osaa ottaa itse tutin suuhun :) 

Lisäksi tavoite on päästä siihen, että vauva nukahtaa itse, eli sylissä pitämistä melkein sikeään uneen saakka ei enään tarvittaisi. Joanna kyllä tietää, kun viimeinen iltamaito-velli on syöty, niin heti on nukkumaanmenoaika ja sylissä menee silmät kiinni. Vähän aikaa hyssyttelen, mutta tästäkin on hyvä opetella eroon pikkuhiljaa. Joanna on siis aina nukkunut omassa sängyssä.




Nukkumaan Joanna menee klo 19-19.30 ja herää aamulla ennen seiskaa, tai viimeistään seitsemältä. Paitsi mummin luona nukuttiin parina yönä puol kasiin ja vähän ylikin. Alkuun Joannalla oli öisin käytössä swaddle up - unipussi sekä unipesä pinniksessä. Sitten otettiin eka unipussi pois, ja seuraavaksi unipesä.

Aamuyön heräilyjen ja nukuttamisen lisäksi haluan saada tietoa päiväunista, että mikä olisi se oikea rytmi, kuinka pitkiä unia, kuinka monta kertaa päivässä olisi hyvä. Joanna nukkuu sen pidemmän pätkän vaunuissa aamupäivällä (mummin luona rytmi muuttui, eikä halunnut nukkua kun vain lenkin ajan, kotona taas pidemmät unet maistuu, PAITSI tänään on otettu vain lyhyitä pätkiä x3) ja toinen pienempi torkku nykyään myös ulkona (ennen sitterissä tai sohvalla vieressä), mutta tavoite olisi se, että hän osaa myös päivällä nukkua omassa sängyssä. Kun tulee kesä ja ulkona saattaa olla liian kuuma, niin on hyvä oppia nukkumaan päikkärit sisällä.



Meillä on ollut säännöllinen rytmi ja rutiinit, ja se on hyvälle unelle tietysti kaikista tärkein asia. Mutta on hyvä oivaltaa uusia asioita, ja näin saadaan hyvät unet koko perheelle. 

Olen kuullut paljon pelkkää hyvää Sleepyn unikoulusta ja oon tosi innoissani tästä.
Sleepy auttaa suomalaisia lapsiperheitä nukkumaan paremmin ja tarjoaa lempeää unikonsultointia niin odottaville, sekä
0-4v lasten vanhemmille. Sleepy on Suomen uniliiton jäsen.
Voit seurata sleepyä ja ihmisten palautteita instatililtä sekä instastoorista @sleepy.fi ja käykää ihmeessä katsomassa nettisivut: www.sleepy.fi
Facebookissa: https://m.facebook.com/UnikonsultointiSleepy/

Saat alekoodin unikoulun verkkovalmennukseen koodilla MIIA10.



Tulen tekemään meidän unikoulusta 3-jaksoisen tänne blogin puolelle ja voit seurata meitä myös instassa: @miiaperttula

Seuraava postaus tulee unikoulun keskivaiheilla. Eli myös muita aiheita tässä välissä :)

Kiitos kun luit!
<3Miia

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hulavanne treeni - kuukausi tehty

Mooi! Hulasin joka päivä kuukauden ajan 15 minuuttia. Pyörittäminen oli kivaa ja helppoa ja aina vain kehittyi paremmaksi. Joskus aika meni niin nopeasti et pyöritin helposti 20 minuuttia.  Pyörittelin myös toiseen suuntaan, niin tuli molemmat puolet tehtyä.  Mitään suurta eroa en silmällä nää, mutta hyväksi se on ollut, kun treenaa vatsalihaksia ja alaselkää. Alaselkä mulla ei ole muuten ollut enään kipeä. 👍 Tulen kyllä jatkamaan pyörittelyä kun se on hyvää treeniä ja nopea tehdä. Jotenkin innostuin tosta pyörittelystä vaikka alussa vähän mietti, et mahtaako tähän kyllästyä. Aika meni kumminkin aina nopeasti, välillä pyörittelin samassa kun katsoin TV:tä.  Oon aijemmin kokeillut vatsalihasrutistuksia ja lankkua, mut tää hulaaminen on hauskinta ja helpointa mulle jos haluaa vatsaa treenata :) Oon lisännyt harjoitteluun peppulihasten jännityksen ja aina välillä jännitän lantionpohjalihaksia. Saa niihin myös hyvän harjoittelun. Sitten välillä nostelen käsiä ylös niinkun olisi käsipainot

Hulavanne treeni - joka päivä kuukauden ajan 15min.

Mooi! Mä ostin hulavanteen jossa on 1,2kg paino. Olen monesti miettinyt tollasta ja huomasin lehdestä että Tokmannilla oli ne tarjouksessa. Yks kerta salilla kokeilin sitä ja kävi mielessä taas että oma sellainen olis kiva. Tota on helppo pyörittää tosin kun sellasta kevyttä missä ei ole painoa. Sellasta mä en osaa kauaa pyörittää. Oon lukenut, että tollasta olisi hyvä pyörittää joka päivä 15min ajan. Niinpä otan itselleni haasteen ja neljän viikon ajan, joka päivä pyöritän vartin verran. Toi hulavanne kehittää selkä- ja lantiolihaksia. Se polttaa reilusti kaloreita ja kehittää keskivartalon lihaksia. Sen pitäis myös vähentää selkäongelmia. Mä en ota mitään mittoja itsestäni niinkun koskaan en oo ottanut tai en käy vaa'alla, muutakun pari kertaa synnytyksen jälkeen salilla käynyt tsekkaamassa painon. Eli tämmönen hyvän mielen haaste, nopeaa ja hauskaa tehdä vaikka illalla kun lapsi nukkuu. Peilistä katsoessa varmasti sit näkee onko muutoksia tullut keskivartaloon :

Kiinteiden aloitus 4kk iässä - Miten lähti käyntiin?

Hei! Kuten aiemmin kerroin, niin meillä aloitettiin kiinteät. Aloitin tosi varovasti ja hieman "laiskasti" tarkoituksella. Aloitettiin perunalla johon laitoin hieman maitoa sekaan. Ensiksi ihan pieni maistiainen lusikan kärjestä vain. Ilme oli näkemisen arvoinen.. :D No sitten kokeilin uusiksi muutaman kerran, ja sitä meni vähän alas, mutta ei vetänyt vertoja porkkanalle. Perunaa kokeilin muutaman päivän peräkkäin (todella pieniä määriä, vain maistiaisia) ja sitten porkkanaa. Samanlailla sekoitin maitoa mukaan. Porkkana maistui paremmin ihan selvästi. Sitä tarjosin myös muutamana päivänä. Aloitetaan tosi rauhallisesti kun kiinteiden kanssa ei ole kiire. Hän kasvaa hyvin maidolla mutta maitoa menee niin isot määrät, joten kiva saada muutakin ruokaa mukaan pikkuhiljaa. Pidin muutaman päivän väliä ja sit kokeiltiin mangopilttiä. Tää on super hyvää neidin mielestä, vaikka aluks meni hitaasti alas, kun ehkä tähän saakka erilaisin maku. Sitä annoin myös ihan pienen nokareen